Someone asked this question over on Duolingo and though I had never thought about it before, it made me wonder why, too. I wasn't going to post a question about it here until I came across this over on Tureng:
which tells me that menudo, at one time, meant "often" without an "a" preceding it. This got me curious. So, I searched through the web a bit, but, finding nothing, I came here. I know there's at least one or two users of this forum who enjoy etymology and specialize in such things, so I figured, why spend more time on this when I know there are others with more knowledge and better resources who could do a much more adequate job of answering such a question than I could.
Note: This question is not about meaning (as the tags indicate). It was formed off of an assumption that at one time the concept of "often," at one time, was expressed without an "a" preceding "menudo". This belief is based off of an entry for "menudo" that was seen on Tureng. Tureng has proven to be a fairly reliable dictionary for me, so I am making the assumption that the information it has provided at meaning #29 is true, but I don't know that for sure. What I want to know is: 1) Is this true?, 2) If so, when did it happen? and 3) Why?
¿Por qué una "a" precede a "menudo"?
Alguien hizo esta pregunta en Duolingo y, aunque nunca había pensado en ello, me hizo preguntarme también por qué. No iba a publicar una pregunta al respecto aquí hasta que me encontré con esto en Tureng:
[Véanse arriba.]
que me dice que menudo, en una época, significaba "a menudo" sin la "a" que lo precede. Esto me despertó la curiosidad. Así que busqué un poco en la red, pero, al no encontrar nada, llegué aquí. Sé que hay al menos uno o dos usuarios de este foro a los que les gusta la etimología y se especializan en esas cosas, así que pensé que para qué pasar más tiempo en esto cuando sé que hay otros con más conocimientos y mejores recursos que podrían hacer un trabajo mucho más adecuado para responder a esa pregunta que yo.
Nota: Esta pregunta no se refiere al significado (como indican las etiquetas). Se formó a partir de una suposición de que en una época el concepto de "menudo" se expresaba sin una "a" que precediera a "menudo". Esta creencia se basa en una entrada para "menudo" que se vio en Tureng. Tureng ha demostrado ser un diccionario bastante fiable para mí, así que estoy haciendo la suposición de que la información que ha proporcionado en el significado # 29 es verdadera, pero no lo sé con seguridad. Lo que quiero saber es: 1) ¿Es esto cierto?, 2) Si es así, ¿cuándo ocurrió? y 3) ¿Por qué?
Por el amor del tiempo, esta traducción fue realizada con la versión gratuita del traductor www.DeepL.com/Translator.