0

Which one is correct?

1. A mis padres le pusieron la vacuna.

2. A mis padres les pusieron la vacuna.

Thanks!

5
  • 2
    It would be interesting to know which one you think is correct and why. – Lambie May 9 at 15:39
  • Nice that you are interested! “Les” makes sense. It’s just that “Le” somehow sounds ok. If I change the order, sounds even better: “Le pusieron la vacuna a mis padres”. Perhaps it is just a misuse in my dialect? I don’t know :/ – elbulo May 9 at 20:33
  • However, I would say, for example: “El médico les puso la vacuna”. But if I add “a mis padres”, then I would say: “El médico le puso la vacuna a mis padres”. Is there a complicated grammar I’m missing here? Probably :/ – elbulo May 9 at 21:02
  • 1
    The verb form is" poner la vacuna a los padres, plural. The les goes with padres plural not with vacuna. – Lambie May 9 at 21:46
  • It makes total sense! Thanks! – elbulo May 10 at 3:34
1

Singular "le" may sound fine to you because it is an extended practice, though not strictly correct.

According to DPD, though wrong the use of singular "le" before a plural indirect object is widespread even among educated speakers:

1. Discordancias en el uso de los clíticos. [...]:

a) A menudo, cuando el pronombre átono de dativo concurre en la oración con el complemento indirecto preposicional, se utiliza el singular le, aunque el referente sea plural; esta discordancia está extendida tanto en España como en América, incluso entre hablantes cultos, por lo que son frecuentes, aunque normativamente desaconsejables, oraciones como «Colombia le propuso a los Gobiernos de Estados Unidos y Venezuela una alianza» (Tiempo [Col.] 18.4.97). En el uso esmerado se recomienda mantener la concordancia de número entre el pronombre átono y el sustantivo al que se refiere: «Los mismos remedios de distracción que les daba a sus enfermos» (GaMárquez Amor [Col. 1985]).

1
  • 1
    Now I understand! Thank you so much – elbulo May 11 at 21:09
0

Option 2 is correct: "les" refers to ‘mis padres’ (plural).

0

Le pusieron refers to parents as a singular object. Les pusieron is referring as them both (plural). Both are used but the plural is more common. Colombia Spanish

Your Answer

By clicking “Post Your Answer”, you agree to our terms of service, privacy policy and cookie policy

Not the answer you're looking for? Browse other questions tagged or ask your own question.