1

This topic in Spanish is difficult and conflicting due to the grammatical foundation of natives of the various Spanish countries . So... I've reverted to this forum for professional assistance. Can you tell me which sentence below is correct and why, grammatically. Thank you in advance.

1. Me gusta el supermercado y la cafetería.

OR

1. Me gustan el supermercado y la cafetería.
1

According to DPD item 4.1.a), the plural is correct but the singular is also possible if both nouns are conceived of as a unit. Suppose someone asks you:

• ¿Qué parte del centro de compras te gusta más: el supermercado y la cafetería, o las tiendas y los juegos?

You can answer:

• Me gusta el supermercado y la cafetería. (La parte del centro de compras que más me gusta es el sector compuesto por el supermercado y la cafetería.)

If two infinitives are used (4.1.c), then only the singular is correct:

• Me gusta ir al supermercado y tomar algo en la cafetería.

4.1. Sujeto de varios elementos en singular unidos por una conjunción copulativa. Debe tenerse en cuenta lo siguiente:

a) Si los elementos coordinados se refieren a entidades distintas, el verbo va en plural: «Su voz y su gesto han hecho nido en mi corazón» (Matos Noche [Cuba 2002]); «En el patio crecían un magnolio y una azalea» (Mendoza Ciudad [Esp. 1986]); pero si dichos elementos se conciben como una unidad, de la que cada uno de ellos designa un aspecto parcial, el verbo puede ir también en singular: «El desorden y la algarabía es total» (Leñero Mudanza [Méx. 1979]); en ese caso es frecuente que solo lleve determinante el primero de los elementos coordinados: «La dirección y realización corrió [...] a cargo de Manolo Bermúdez» (Díaz Radio [Esp. 1992]). El verbo suele ir asimismo en singular cuando el sujeto va pospuesto y los elementos coordinados son sustantivos abstractos o no contables, especialmente si aparecen sin determinación: «Me gusta el mambo y el merengue» (GaRamis Días [P. Rico 1986]); «Solo me queda ánimo y tiempo para responderle lo que sigue» (Proceso [Méx.] 20.10.96).

b) Si los elementos coordinados se refieren a una misma cosa o persona, el verbo irá necesariamente en singular: «La actriz y cantante está bastante molesta» (Universal [Ven.] 17.4.88).

c) Si los elementos coordinados son gramaticalmente neutros, como infinitivos, oraciones sustantivas o pronombres neutros, el verbo va en singular: «No creo que sumar y restar sea lo suyo» (Sierra Regreso [Esp. 1995]); «Le gusta que la quieran y que la apoyen» (Tiempo [Esp.] 3.12.90); «Ni aquello ni esto hubiera sido posible» (Abc [Esp.] 25.1.85); pero si los elementos neutros coordinados se conciben o presentan en el enunciado como realidades diferenciadas, contrastadas o enfrentadas, el verbo irá en plural: «Informar y opinar son los dos fines específicos y diferenciales del periodismo» (MtzAlbertos Noticia [Esp. 1978]).

3
  • Oh okay. I understand this but how do I teach this to beginners of the language because it can be very confusing... I'll have to find a way or so...However thanks for explaining further! Much appreciated.
    – Carmela F
    Jul 10 '20 at 1:51
  • You should teach them the general rule: plural subject, plural verb. If they are curious and clever enough, you can explain the rest as exceptions to the general rule.
    – Gustavson
    Jul 10 '20 at 15:09
  • Lol good suggestion @Gustavson but I need to understand the full concept of using me gusta and me gustan in all contexts. Some are very confusing. Thanks!
    – Carmela F
    Jul 12 '20 at 4:32
0

The second option is the correct one. In Spanish the subject and the verb must concord in number (i.e. singular or plural). Since the subject is here plural (el supermercado y la cafetería), the verb must be in plural, gustan.
Having said this, however, you will hear very often the first option in informal conversations.

8
  • Oh okay I understand very well. This really makes sense...the grammatically correct way and the informal way. Thanks a lot for clarifying this! :)
    – Carmela F
    Jul 9 '20 at 23:06
  • It is not so easy: "me gusta reir y cantar" is the formal and correct way and "me gustan reir y cantar" is not fomal nor correct. Moreover, "Me gusta Juana y Elena" could be formal and correct if the two girls is a recognizable group (e.g., a singer duo).
    – Fran
    Jul 10 '20 at 3:52
  • @Fran Oh no I fully understood what (Leo) said and I understand what you're trying to convey to me but remember those other factors you are mentioning I know for a fact and understand those already. You will notice I was very specific with my question...it was an either/or question requesting an explanation why the choice. I already understand the other factors in the topic of likes and dislikes. Thank you all again for your help. I got the answer and explanation I was looking for.
    – Carmela F
    Jul 10 '20 at 7:03
  • I believe I didn't phrase my comment to (Leo) properly but I understood the concepts well. Sorry for the misunderstanding.
    – Carmela F
    Jul 10 '20 at 7:13
  • @CarmelaF Why the singular for different and unrelated things like in "me gusta el mar y la montaña"? Because really is not "me gusta[n] el mar y la montaña" but "me gusta el mar y [me gusta] la montaña". That is, the second verb is omitted and deduced from the context. Therefore, one could say "me gusta la jarra y los vasos" ( "me gusta la jarra y [me gustan] los vasos") but never "me gusta los vasos y la jarra". In our mind, the verb concordance is always maintained.
    – Fran
    Jul 10 '20 at 8:04

Your Answer

By clicking “Post Your Answer”, you agree to our terms of service, privacy policy and cookie policy

Not the answer you're looking for? Browse other questions tagged or ask your own question.