Take the 2-minute tour ×
Spanish Language Stack Exchange is a question and answer site for students, teachers, and linguists wanting to discuss the finer points of the Spanish language. It's 100% free, no registration required.

¿Cuales son el origen y significado de la primera parte de esa palabra, es decir, lo del 'me'?

Si la primera parte es una forma abreviada de meter, o la de otro verbo semejante, en ese caso no está claro cómo se ha desarrollado hasta su forma contemporánea.

share|improve this question
add comment

3 Answers

up vote 6 down vote accepted

Meacamas is a compound word: Mea + Camas. It literally means "Someone who pees on his/her bed"

Mea = Third person of the present tense conjugation of the verb Mear (To Pee)

Camas = Beds (plural of noun Cama -Bed-)

So, meacamas would literally mean "Someone who pees on his/her bed"

Compound words are usually formed by taking a verb in the third person singular and appending a plural noun. For example:

Lavavajillas = Lava + Vajillas (Dishwasher)

Rompecorazones = Rompe + Corazones (Heartbreaker)

share|improve this answer
1  
Beaten by the Captcha :) –  BrianA Feb 23 '13 at 15:39
1  
No veo el por qué de la suposición que la cama a mear es la propia :) –  belisarius Feb 24 '13 at 19:33
1  
Y mi favorito: matasanos –  Walter Mitty May 4 '13 at 23:30
add comment

I think you stopped short! "Mea" from the verb "mear" , to urinate. hence "wet the bed" based on the use of its leaves as a diuretic.

add comment

I think it's worth noting that mear is probably quite a bit more vulgar that orinar. I'd translate it as "to piss".

Muchas gracias por la aclaración. ¿Es la dicha palabra considerada como algo vulgar solamente en el dialecto colombiano, o en el español global también? –  Manjusri May 12 '13 at 10:26
1  
La verdad es que yo no sé. En Colombia mear se usa mas que todo entre amigos en situaciones poco formales. La verdad es que casi nunca lo escucho de la boca de una mujer. Como que en el inglés es muy típico oir "I'm gonna take a piss" de un hombre pero rara vez se oye de una niña. Yo no puedo confirmar que sea igual en los otros países de habla español. –  Arlen May 12 '13 at 10:51
add comment

Your Answer

discard

By posting your answer, you agree to the privacy policy and terms of service.

Not the answer you're looking for? Browse other questions tagged or ask your own question.