Take the 2-minute tour ×
Spanish Language Stack Exchange is a question and answer site for students, teachers, and linguists wanting to discuss the finer points of the Spanish language. It's 100% free, no registration required.

Español

El día de ayer estuve discutiendo con un amigo sobre como llamar a las comidas que estan fritas. ¿Llamas al pollo "frito" o "freido"?

El pollo está frito

El pollo está freido

Para mi, "frito" es la forma correcta pero según Google Translate "freido" es una traducción poco común:

enter image description here

Toda mi vida he estado seguro de que el adjetivo "freido" ni siquiera existía hasta ahora. ¿Es correcto usar "freido"? No suena correcto desde mi punto de vista

English

So yesterday I was arguing with a friend about how fried food should be called. You call a fried chicken "frito" or "freido"?:

El pollo está frito

El pollo está freido

For me, "frito" was the way to go but according to Google Translate "freido" it's a rare translation:

enter image description here

My whole life I've been pretty sure that the adjective "freido" didn't even exist until now. Is it okay to use "freido"? It just doesn't sound correct to me.

share|improve this question

¿Podrías traducir la pregunta, por favor? El idioma principal es el español, como puedes leer en nuestro FAQ. ¡Gracias! –  JoulSauron Oct 16 '12 at 20:13

Lo puse en ambos. ¿Esta bien? –  César Oct 16 '12 at 20:30

Perfecto, gracias =) –  JoulSauron Oct 16 '12 at 20:40

De nada, de ahora en adelante lo hare en español :D –  César Oct 16 '12 at 20:43
add comment

3 Answers 3

up vote 8 down vote accepted

Hay que tener cuidado en no confundir el adjetivo con el participio pasivo.

En el ejemplo de las frituras (que es como se le denomina genéricamente a las cosas que han sido freídas) podemos construir una frase que contenga ambos elementos, haciendo uso de la oración dada en la pregunta original:

El pollo está frito después de haber sido freído en aceite.

• La primera palabra (frito) es un adjetivo, que corresponde al atributo en la oración copulativa.
  • La segunda palabra (freído)1 es un participio pasivo, como parte de la voz pasiva que complementa a la oración principal.

Cuando es adjetivo, solamente podemos usar frito. Sin embargo, cuando es participio pasivo, podemos usar tanto frito como freído.

1 Ojo, que tal como dice @SergioRomero, la segunda palabra también puede ser frito.

share|improve this answer
add comment

I am actually shocked but according to RAE it seems that "freído" is actually accepted. (To see it, click on the link for the definition and then the "conj" button to see its conjugation. At the top in the middle is the "Participio" and both forms are displayed.)

After a short Google search and a few hits in Yahoo answers and other language forums it seems that there are three verbs that accept a double Past Participle (since these sites are not official, take it with a grain of salt):

Imprimir: imprimido/impreso
Proveer: proveído/provisto
Freír: freído/frito

As far as I am concerned "frito" is the way to go, especially since it is the way I know most people say it so, even though "freído" is apparently correct, it is very likely that you will get "odd faces" if you say it like that.

Te comento lo mismo que en la pregunta, si es posible traduce tu respuesta ya que prefiremos el español en el sitio :) –  JoulSauron Oct 16 '12 at 20:14

Imprimido, freido and proveido, all sound SO bad in my ears ...:P –  belisarius Oct 19 '12 at 12:19

@belisarius: I hear you. Don't tell me, tell RAE. –  Sergio Romero Oct 19 '12 at 13:46

And they are so picky most of the time ... –  belisarius Oct 19 '12 at 14:06
add comment

Although "freido" is valid, it is rarely used. "frito" is generally accepted by the majority of the Spanish-speaking population.

add comment

Your Answer

discard

By posting your answer, you agree to the privacy policy and terms of service.

Not the answer you're looking for? Browse other questions tagged or ask your own question.